Wat is manuele therapie?

De manueel therapeut verhelpt de functiestoornis van het gewricht door het toepassen van specifieke passief mobiliserende bewegingen. Door de lichaamsdelen rond het gewricht op een bepaalde manier te bewegen kan de beweeglijkheid van de gewrichten snel worden vergroot. De pijn neemt af en de beweging van de gewrichten kan verbeteren.

Meestal is zacht trekken aan of duwen tegen de lichaamsdelen voldoende. Soms vult de manueel therapeut deze behandeling aan met gedoseerde impulstechnieken. De gewrichten worden dan wat sneller bewogen. Daarbij hoort men soms een knappend of krakend geluid. De meeste patiënten ervaren dit als een kortstondig vreemd gevoel, maar vinden het over het algemeen niet pijnlijk. De effecten zijn vaak direct merkbaar, je ervaart een toename in de bewegingsvrijheid en vaak een afname van pijn.

Voor welke klachten is manuele therapie geschikt?

Veel klachten die veroorzaakt worden door stoornissen in gewrichten kunnen door de manueel therapeut positief worden beïnvloed. Hierbij kunt u denken aan:

- Hoofdpijn en  pijn in de nek in combinatie met slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;
- Nekklachten en schouderklachten met uitstraling naar de armen;
- Hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib en borstpijn;
- Lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen;
- Bepaalde vormen van duizeligheid;
- Heupklachten.

Of manuele therapie ook uw klacht kan verhelpen, moet blijken tijdens de screening en/of de intake en het onderzoek.

Full Review Bet365 www.bbetting.co.uk